سوالات ضمن خدمت آشنایی با اندیشه ها و افکار استاد شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام
دانلود پاسخ نمونه سوالات محتوا آزمون دوره سوالات ضمن خدمت آشنایی با اندیشه ها و افکار استاد شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام فارسی با کد ... به مدت 12 ساعت از سامانه LTMS
این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات ضمن خدمت آشنایی با اندیشه ها و افکار استاد شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام
#دبیران_فایل
#ضمن_خدمت
#سوالات_ضمن_خدمت
#سوالات_رایگان_ضمن_خدمت
#دانلود_سوالات_ضمن_خدمت
#دبیران_فایل
#کانال_ضمن_خدمت
#کانال_سوالات_ضمن_خدمت
#سوالات_ضمن_خدمت
#@dabirfile
#@dabiranfile
#کانال_ضمن_خدمت
#سوالات
#دانلود_سوالات_ضمن_خدمت
#کانال_تلگرام_سوالات_ضمن_خدمت_فرهنگیان
#کانال_محتوا_و_نمونه_سوال_دوره_های_ضمن_خدمت_فرهنگیان
خلاصه کتاب تعلیم و تربیت (بخش دوم)
خودشناسي: ريشه الهامات اخلاقي
خودشناسي ريشه الهامات اخلاقي است که اسلام بر آن تکيه زياد دارد. انسان با نوعي معرفه النفس، با توجه به نفس الهامات اخلاقي را دريافت ميکند و اين همان درک خود است. تذکر نفس، توجه به خود و با توجه به خود، درک اينکه چه چيزي مناسب گوهر و جوهر انساني است و چه چيزي متضاد با اوست و حالت عذاب وجدان همه نتيجه درک از خود است.
توسعه خودي:
انسان موجودي ذومراتب است و داراي دو نوع «من».
1. من ملکوتي که به «نفخت فيه من روحي» (حجر/29) تعبير شده و در حيات خود نياز به طبيعت ندارد.
2. يک مرتبه از وجود انسان طبيعت است.
در عاليترين درجه خود يک فرشته است و بلکه بالاتر از آن و در درجه ديگر يک گياه است و در درجه ديگر يک جماد. انسان در درجه عالي ميان «من» ها تبايني نميبيند مثل فرشتهها که جنگ با هم ندارند. ولي در درجات داني و طبيعي که جان و روح انسان، گرگي و سگي باشد، يعني انسان خود واقعي خويش را از دست بدهد و بيشتر وجودش جنبه طبيعياش باشد جز جنگ و نزاع چيزي وجود ندارد و وقتي جان، مرد خدا باشد جنگ وجود ندارد.
1. ازدواج اولين مرحله خروج از خودي فرد
دستور اسلام به خارج شدن انسان از لاک خوپرستي (خود طبيعي) مراتب و مراحلي دارد که اولين مرحلهاش غير دوستي است. با ازدواج براي اولين بار است که به يک شخص ديگر مانند خود علاقه دارد، يعني از خود بدر ميآيد خودش و او يکي ميشوند و همه چيز را براي خود بزرگتر ميخواهد.
2. من قبیلهاي :
توسعه خودي از خود خانوادگي تجاوز کرده و به فاميل و قبيله کشيده ميشود که اين هم کافی نيست.
3. من قومي، من ملی
4. انسان دوستي :
يک قدم بالاتر از مراحل قبل و ميفهميم که انسان را بايد در مسير انسانيت دوست داشت نه در خلاف آن.
5. خود مذهبي:
مسلمان بايد مسلمان را دوست داشته باشد اما نبايد به صورت تعصب درآيد و بدخواه غير مسلمان باشد.
دايره خارج شدن انسان از مرز خودخواهي به هيچ چيز حتي انسان محدود نمي شود بلکه تمام عالم وجود را در بر مي گيرد ولي در مسير کمال خود يعني مسير حق پرستي و حق خواهي و آنچه خدا براي عالم مي خواهد يعني سعادت که انسان آن چيزي را بخواهد که خدا مي خواهد.
پرورش جسم و پرورش استعداد عقلاني
از نظر اسلامی آن چیزی که در انسان باید پرورش بیابد و تربیت بشود، چیست؟ انسان دارای جسم است و یک سلسله قوای جسمانی و روح و یک سلسله قوای روحانی، و در اسلام به هر دو جنبه توجه شده است. قبل از ورود در بحث استعدادهای انسانی یا معنوی، باید دانست که انسان دارای بعدی ویژه در خلقت، به نام فطرت شده است و فطرت استعدادی انسانی است که از جانب خدا در ضمیر انسان به ودیعه گذارده شده است. چنانکه حدیث نبوی بر وجود آن دلالت میکند. «کل مولود یولد علی الفطره» «هر نوزادی که متولد میشود با فطرت یا به دنیا میگذارد». تربیت به معنی پرورش استعدادهاست پس باید استعدادهای انسانی را شناخت و برخورد اسلام را با استعدادهای انسانی بررسی کرد
تربيت دو گونه است :
1.بيشتر درباره ساختن و صنعت صدق مي کند .انسان مانند يک شي فرض مي شود و براي منظور رهايي ساخته مي شود.
2.به کمال رساندن انسان بر اساس پرورش استعداد وتقویت نيروي انساني ازطریق :
الف. شناخت استعداد انسان
ب. برقرار کردن نظامي ميان استعداد انسان
پرورش جسم :
اسلام طرفدار پرورش جسم نیز هست تعليمات اسلام هم بر اساس حفظ و رشد سلامت جسم است و علت حرمت بسياري از امور، مضربودن آنها به حال بدن است .بنابراين پرورش جسم در حد حدود پرورش علمي ،بهداشت،سلامت و تقويت جسم که نيرو بگيرد يک کمال است .اما اسلام مخالف تن پروري ست چون در واقع نفس پروري و شهوت است
تعلیم و تربیت به عنوان بخشی از مکتب اسلام
شهید مطهري، اسلام را دینی جامع و همه جانبه میداند که قرار است براي همه انسـانها راهنمـا باشد؛
تعلیم و تربیت را نیز به عنوان بخشی از مکتب اسلام قابل بررسی گسترده میداند و براي آن اهمیت بسیاري قائل است.
وي معتقد است در مکتب اسلام قطعاً برنامه آموزشی مشخصی وجود دارد.
هر مکتب که داراي هدفهاي مشخص است و مقررات همه جانبهاي دارد و به اصطلاح سیستم حقوقی، سیستم اقتصادي و سیستم سیاسی دارد، نمیتواند یک سیستم خاص آموزشی نداشته باشد.
محتویات بسته نمونه سوال ضمن خدمت آشنایی با اندیشه ها و افکار استاد شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام :
این آزمون در حال آپدیت می باشد.لطفا ایمیل معتبر وارد کنید تا پس آپدیت خدمتتان ارسال گردد
سوالات در حال طراحی می باشد اطلاع رسانی در کانال ضمن خدمت https://t.me/dabirfile @dabirfile
کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان : https://t.me/dabirfile @dabirfile
کانال ضمن خدمت در سروش : http://Sapp.ir/dabiranfile
نمونه سوال ضمن خدمت آشنایی با اندیشه ها و افکار استاد شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام
نکته مهم 1: ممکن است بعضی از سوال ضمن خدمت انشاء فارسی تکراری باشد
نکته مهم 2: ایمیل را صحیح و معتبر وارد کنید و عضو کانال ضمن خدمت https://t.me/dabirfile شوید
کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوال ضمن خدمت آشنایی با اندیشه ها و افکار استاد شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام
نظرات شما عزیزان: